Mei 2014 Omgaan met traumatische berichten

EVENWICHT

Lieve lezer,

Niets kan meer effect hebben op je geestestoestand dan nieuws van buitenaf. Ik geef je nu een oefening om de informatie die tot je komt op een andere manier te verwerken dan gewoonlijk. Als je iets hoort, ziet of leest wat je verdrietig, boos of gefrustreerd maakt, geef jezelf dan even de tijd om het volgende te doen.

Je gaat zitten en ademt diep in en uit. Dan geef je het zojuist binnengekomen nieuws de volle aandacht. Op het moment dat je de emotie voelt stromen in je lichaam, laat je je gevoel erop los: wat zegt je ziel hiervan? Probeer het los te zien van je eigen denken en het te ontvangen alsof het iets is dat van buiten tot je komt. Je neemt dus een stap terug en laat de emotie links liggen. Meestal zal je gevoel zeggen: “Vereenzelvig je hier niet teveel mee want daar hebben de slachtoffers niets aan”. Het verdriet dat je om bepaalde gebeurtenissen hebt, kan je nu omzetten in liefde voor jezelf, de omgeving en de slachtoffers. Je zegt tegen jezelf en de omgeving: “Liefde komt naar je toe, je wordt geholpen”. Wij hebben alles onder controle, al lijkt het een kwaadaardige chaos. Weet dat wij al ter plekke zijn voordat de ramp zich heeft voltrokken.
Het gaat er dus om je gevoel van liefde en geluk niet te verliezen. De slachtoffers, of dit nu mensen, dieren of de natuur zijn, hebben meer aan jouw geluk dan je verdriet om hen. Zij hebben de balans nodig die er op aarde is om alles weer recht te trekken en dit kan makkelijker gebeuren als er genoeg positieve gevoelens aanwezig zijn.
Medelijden is dus uiteindelijk minder goed voor de wereld dan liefdevolle gedachten en een evenwichtige geestestoestand.
Dit vergt veel oefening, lieve mensen. Je kunt je niet meteen niet meer laten beïnvloeden door het nieuws, maar het feit dat het behouden van je evenwicht beter is voor alles en iedereen, kan een hulpmiddel zijn.
Zeg dus elke dag tegen jezelf: “Ik behoud mijn geestelijk evenwicht en mijn geluk is goed voor iedereen.”